autor: Konrad Dudek | utworzono dnia: 2017-03-01

Wstęp

W wózkach widłowych stosuje się następujące rodzaje ogumienia:

  • opony pneumatyczne diagonalne
  • opony pneumatyczne radialne
  • opony superelastyczne (pełne)
  • opaski superelastyczne

W tym artykule zajmiemy się różnicami między oponami pneumatycznymi, a superelastycznymi oraz kiedy najlepiej je stosować.

Opony pneumatyczne

Przekrój opony pneumatycznej do wózka widłowego Opona pneumatyczna

Opona pneumatyczna to opona, która po nałożeniu na felgę zostaje napełniona powietrzem. Opona ta nie jest w całości "wylana" z gumy, jej wnętrze jest puste, aby właśnie powietrze mogło ją wypełnić.

W wózkach widłowych mogą występować opony pneumatyczne diagonalne i radialne.

Opony pneumatyczne diagonalne

Zalety:

  • prosta konstrukcja
  • wydają mniej hałasu niż opony radialne
  • są odporne na uszkodzenia ściany bocznej
  • cechują się dobrą stabilnością oraz dobrą trakcją

Wady:

  • odkształcają się przy poruszaniu się z dużą prędkością
  • mają większe opory toczenia niż opony radialne, przez co zwiększona jest zużycie paliwa

Opony pneumatyczne radialne

Zalety:

  • wysoki komfort jazdy
  • niskie opory toczenia
  • duża żywotność
  • bardzo dobra trakcja

Wady:

  • bardziej skomplikowana budowa, zwiększa to koszt produkcji
  • podatna na uszkodzenia boczne

Montaż

Opony pneumatyczne montuje się na felgę z użyciem dętki oraz ochraniacza. W przypadku stosowania w wózkach opon pneumatycznych ważne jest zachowanie odpowiedniego ciśnienia zalecanego przez producenta opon.

Opony pneumatyczne montujemy zawsze z użyciem pierścieni bocznych zabezpieczających, chyba że felga jest skręcana - wtedy nie będziemy potrzebować pierścieni.

Opony superelastyczne (pełne)

Przekrój opony superelastycznej do wózka widłowego Opona superelastyczna

Opony superelastyczne są w całości zbudowane (wylane) z gumy. Za amortyzację odpowiada guma, a przypadku opony pneumatycznej powietrze. Są doskonałym rozwiązaniem, gdy opona jest narażona na częste przebicia. W przypadku opon superelastycznych nie ma możliwości jej przebicia co eliminuje przestoje związane z naprawą czy wymianą.

Stosując opony superelastyczne w wózku należy pamiętać o mniejszej amortyzacji i konieczności wymiany takich opon na specjalistycznych prasach hydraulicznych.

Opony superelastyczne ze względu na budowę i jakość surowca mogą być bardziej lub mniej twarde.

Zalety:

  • nie da się ich przebić
  • mogą być montowane na tych samych felgach co opony pneumatyczne

Wady:

  • można je zamontować wyłącznie przy użyciu prasy hydraulicznej
  • mają słabszą amortyzację niż opony pneumatyczne

Opony superelastyczne mogą mieć budowę:

  • dwuwarstwową - opony gorsze jakościowo, nie posiadają warstwy amortyzującej przez co gorzej amortyzują

Przekrój opony superelastycznej dwuwartstwowej do wózka widłowego

  • trójwarstwową - opony posiadające lepszą amortyzację i gwarantujące dłuższy czas eksploatacji)

Przekrój opony superelastycznej trójwarstwowej do wózka widłowego

Montaż

Opony superelastyczne (tak jak opony pneumatyczne) można montować na tej samej feldze.

Opony superelastyczne montujemy z bocznymi pierścieniami (opony w wersji Standard) lub bez nich. W wypadku montowania opony bez użycia pierścieni można to zrobić na feldze skręcanej (wersja opony Standard) lub na feldze jednoczęściowej (wersja opony SIT albo Quick, tzw. szybki montaż).

Opona pneumatyczna czy superelastyczna do wózka widłowego?

Wielu użytkowników wózków widłowych musi dokonać wyboru jaki rodzaj opon do wózka widłowego mogą zastosować. Najczęściej wybierają pomiędzy oponą pneumatyczną, a oponą superelastyczną ze względu na częste przebicia opon pneumatycznych podczas pracy. Opony superelastyczne (pełne) czyli wykonane całościowo z mieszanek gumowych są doskonałym rozwiązaniem, gdy opona jest narażona na częste przebicia. W przypadku opon superelastycznych nie ma możliwości jej przebicia co eliminuje przestoje związane z naprawą czy wymianą. Należy jednak pamiętać o dwóch rzeczach stosując opony superelastyczne:

  • Wymiana czyli montaż i demontaż takiej opony odbywa się na specjalistycznej prasie hydraulicznej. Tradycyjne warsztaty wymiany opon nie posiadają takiego sprzętu. Jeżeli firma zajmująca się wymianą opon do wózków widłowych znajduje się w bliskiej odległości można zawieźć kompletne koło w celu wymiany. Druga możliwość to przyjazd serwisu opon do wózków bezpośrednio do klienta ze specjalistyczną mobilną prasą hydrauliczną. Takie rozwiązanie skraca czas postoju wózka i jest wygodne dla firm, które nie posiadają personelu i narzędzi do montażu i demontażu kół.
  • Opony superelastyczne cechują się gorszą amortyzacją w porównaniu do opon pneumatycznych. Nie będą one dobrym rozwiązaniem przy pracy na nierównym podłożu, gdy transportowane są ładunki mogące łatwo ulec uszkodzeniu np. płyny w butelkach, kruche materiały budowlane.

Znaczenie ciśnienia w oponach pneumatycznych do wózków widłowych.

Bardzo ważną kwestią podczas stosowania opon pneumatycznych w wózku widłowym jest zastosowanie zalecanego przez producenta ciśnienia. Bardzo często jako firma z branży wózków widłowych spotykamy się z uszkodzeniami opon pneumatycznych spowodowanymi pracą na zbyt niskim ciśnieniu. Wielu użytkowników wózków widłowych nie sprawdza jakie jest zalecane ciśnienie lub z premedytacją stosują niższe ciśnienie, aby zwiększyć komfort pracy wózkiem.

Użytkownik powinien w momencie zakupu sprawdzić jakie ciśnienie zaleca producent danej marki opony dla danego rozmiaru.